BATERIE LITHIUM-POLYMER !!POZOR!!

BATERIE LITHIUM-POLYMER !!POZOR!!

Příspěvekod nightrider » čtv 17. úno 2011 17:18:07

Vzhledem k castym dotazum o bateriich jsem se rozhodl napsat do tohohle tema vsechno v kostce. Pozdeji mozna doplnim, nebo rozsirim.

1. Lithiove baterie:
Lithium ion - Li-ion - mala zivotnost, mala kapicta clanku (clanky se radili serioparalelne), prestaly se pouzivat. V mobilech a laptopech.

Lithium polymer Ferrite - LiFePo - LiPoFe4 - Life-po - Novy typ Lithiove baterie, clanek ma 3,3V. Vyborne vlastnosti baterie. Pouziti jako 2 tuzkove baterie, dalkove rizenych modelech (pozemnich), pro letajici modely kvuli velke hmotnosti nevhodne.

LITHIUM POLYMER - take zname jako LIPO,Li-PO, LI-pol, Li-poly, Li-polymer. Nejpouzivanejsi baterie, clanek ma 3,7V, velice popularni v elektronice, NEJNEBEZPECNEJSI BATERIE NA SVETE!! Te budu venovat nejvetsi pozornost.

2 . BEZPECNOST - DULEZITE
Meli byste vedet par veci o baterkach Lixx (Li-ion, LiPol, Lipoly...) Musi se u nich dodrzovat par veci = NEDODRZIS-ZAPLATIS
NESMI SE ZA ZADNYCH PODMINEK
- u nich klesnout napeti pod 3V na clanek
-se prebijet
- menit polarita (dat + na - a obracene)
- dotknout plus a minus (zkrat)
-nabijet poskozeny, nebo nafouknuty clanek
- pouzivat jina nabijecka, nez je pro to urcena
- se nijak poskodit obal, deformaci, narazem, propichnutim...
-prekrocit nabijeci proud nad 1C (1A = 1000mA)
- nechavat pri nabijeni bez dozoru
- prekracovat teploty pod 0 a nad 50 stupnu Celsia
- skladovat nebo nabijet na horlavych materialech (koberec, drevena podlaha...)

takze neco z toho nedodrzite (snad jsem to vypsal vsechno) a muze to dopadnout velice spatne. Ony ty baterky velice rady exploduji a hori. V lepsim pripade se baterka "jenom" nafoukne a prestane fungovat.

DALSI DULEZITA INFORMACE - LITIUM PRI KONTAKTU S VODOU ZACNE HORET!!!!! HASIT PRASKOVYM NEBO CO2 HASICIM PRISTROJEM. DA SE POUZIT KYBLIK S PISKEM. KOUR JE TOXICKY!!!!

EXPLOZE BATERII http://www.youtube.com/watch?v=SQibF5WwKAs
skladovani, testovani, poskozeni... http://www.youtube.com/watch?v=6M5ftkN9 ... re=related
Litium + voda http://www.youtube.com/watch?v=oxhW7TtX ... re=related

2 Nabijeni
Vzdy pouzijte original nebo specialni nabijecku urcenou pro nabijeni. Nabijejte maxmilne 1C (1A). Ona ta baterka vydrzi vic, ale proc to riskovat kvuli par minutam nabijeciho casu? Nabijejte na nehorlavem povrchu, doporucuji nabijet v nehorlavem pytli "LIPO SAFE" Nenechavat baterii bez dozoru po celou dobu nabijeni, nenechavat manipulovat s baterii deti!! Nenabijet v aute. Mejte pripraveny hasicsky pristroj (ne vodni) nebo kyblik s piskem.

3 Skladovani
Baterie lipo skladujte pri pokojove teplote,nabite na 60% kapacity, v nehorlave nejlepe kovove skrince (maly trezor).
V baterce probiha elektro chemicka reakce, plne nabita baterie se diky tomu nici. Pokud baterii nepouzivame delsi dobu, sama se vybiji. Pokud jeji napeti klesne pod 3V, je znicena a dale nepouzivejte (muze se nafouknout - explodovat)

4 Ekologicka recyklace
Nejsem ekolog, ale pokud mate z baterek rezpekt, nevyhazujte je kose! Po narazu nebo deformaci muzou explodovat. Muze to byt ve Vasem odpadkovem kosi, Vasi popelnici pred domem, Vasi mestske skladce. Kour je toxidsky, dostane se do ovzdusi, toxiny padaji na zem s destem. Ovlivnuje zdravi a pudu ve ktere rostou potraviny ktere jime my a hospodarska zvirata... Kdyby to delal kazdy, tak doboru chut... Odneste baterie do sberny. (Ja mam sbernu v praci)

5 Co je to BALANCNI nabijeni
Balancni nabijeni se pouziva u baterii LiPo (baterie = 2 clanky a vice, monoclanek - 1 clanek), aby vsechny clanky mely stejne napeti. Priklad: jeden clanek ma 3,7V, pokud pouzivame baterii 11.1V (3x3,7), tak se ne vzdy vybiji rovnomerne a castym nabijenim se napeti clanku lisi cim dal vic. Po case vybita baterie dosahne napeti 9.9V (3,0V+3,6V+3,3V) - prvni clanek je na hranici zniceni, druhy je "skoro" nabity a treti je vybity. Balancnim nabijenim prodluzujeme zivotnost baterie, dobu provozu. Zamezime zniceni clanku prebijenim nebo vybitim pod krytickou mez.

6 Co to znamena C15, C25, C35
C - znamena "Current" (elektricky proud) take jsem nekde cetl ze "Coulomb" (elektricky naboj). Docetl jsem se, ze je to vybijeci proud (sila) baterky, ktera je omezena prave touhle hodnotou C. Je to maximalni proud, kterym je mozno baterii vybijet.
Priklad: Mame baterku 1500mAh C25. Prestoze moturek ma maximalni odber (treba) 30A (moturky nekterych modelu maji odber i 70A), baterie je schopna dodat maximalne 25A. 1500mAhx60min/25 000 = 3,6 Tedy tato baterka je schopna se vybit za 3,6 minut. Cim vetsi cislo C tim lepsi.

7 Vyplati se koupit baterii s vetsi kapacitou?
NE - pokud nepouzivate "Brushless" (bezkartacovy) stridavy moturek. Tim ze nahradite baterii (treba 1200mAh za 1800mAh) teoreticky prodlouzite dobu letu o 50%. Nenechte se zvyklat reklamou, muzete mit napsano 1800, ale ne vzdy je to pravda. Vetsinou kapacita je zavislosti na velikosti tudiz na hmotnosti. Budete potrebovat vetsi proud ke vzletnuti = vetsi odber. Tim si nejen nepolepime, ale s vetsim proudovym odberem se bude (bezny/kratacovy) moturek vice zahrivat. I 2 minuty letu nevic muze "seriovy" moturek trvale poskodit.

8 Jak zabranim explozi - LIPO SAFE
Nechci delat reklamu, nebo propagandu. Da se sehnat LIPO-SAFE BAG. Je to pytel z nehorlaveho materialu, ve kterem se daji skladovat a nabijet baterie. V pripade exploze baterie se ohen uhasi unitr. Ne vsechny levne "LIPO-SAFE bag" funguji http://www.youtube.com/watch?v=ZEkewCji ... re=related tenhle v testu neobstal.
Explozi zabranite dodrzenim bezpecnostnich predpisu, ktere jsou tady uvedeny.
nightrider
 
Příspěvky: 80
Registrován: úte 18. led 2011 4:04:13

Re: BATERIE LITHIUM-POLYMER !!POZOR!!

Příspěvekod Bořík » čtv 17. úno 2011 22:00:21

Je dobré, že někdo napsal takovýto článek, ale bylo by asi ještě lepší ho psát česky - to znamená i s diakritikou.

Zmínka o tom, že Li-ion se přestávají používat a že mají malou životnost je snad trochu nepřesná.
Právě ta skutečnost, že se články ( zejména typ 18650 1300 mAh ) mohou seskládávat serioparalelně, z nich dělá velice zajímavé akumulátory,
protože díky tomu se dá sestavit téměř libovolný akumulátor podle potřeby - i s velkou kapacitou a velkým vybíjecím ( i nabíjecím ) proudem.
A jejich životnost je ve většině případů vyšší, jak u akumulátorů Li-Pol. Jejich nevýhodou je vyšší hmotnost, daná kovovým
pouzdrem, což je ale naopak z hlediska možnosti poškození velká výhoda. Nicméně ve srovnání s NiMH nebo NiCd akumulátory jsou na tom hmotnostně mnohem lépe. Pro pozemní a lodní modely jsou výborné.
A ještě jedna malá poznámka:
Některé nové typy Li-Pol akumulátorů se mohou nabíjet proudem až 6C - viz třeba akumulátory XPower na stránkách firmy Hořejší.
Je ale pravda, že takovéto extrémní nabíjecí proudy zkracují životnost, nicméně to jde a častokrát baterka "umře" dřív na stáří než na takovéto tvrdé zacházení.

Každopádně ten článek začátečníkům hodně pomůže a díky za něj. ;)
Bořík
 
Příspěvky: 210
Registrován: stř 02. úno 2011 18:52:19

Re: BATERIE LITHIUM-POLYMER !!POZOR!!

Příspěvekod nightrider » čtv 17. úno 2011 22:36:26

Omlouvam se za psani bez diakritiky. Nejsem totiz z Ceska a cerpal jsem vetsinou ze zehranicnich serveru.
Clanek je urcen pro uzivatele baterii Li-Pol, prave tech nejnebezpecnejsich.
Samozrejme ze existuji jejich modifikace. Ty ktere se daji nabijet az 6C jsou prave LIPoFe4. Maji vynikajici vlastnosti, vetsi hmotnost... Zamerne se snazim o to, aby se zde neporovnavaly vlastnosti vsech clanku od NiCd az po nejnovesji LiPoFe4, ale aby si uzivatele uvedomili, ze s baterkami se musi zachazet s respektem.
Pokud by mel nekdo zajem tenhle text prepsat do cestiny, nebudu se tomu branit.
Dekuji
nightrider
 
Příspěvky: 80
Registrován: úte 18. led 2011 4:04:13

Re: BATERIE LITHIUM-POLYMER !!POZOR!!

Příspěvekod m@rio » pon 28. úno 2011 11:39:31

Ahoj,
díky za shrnutí informací o baterkách, myslíš, že by jsi to mohl případně doladit (jak jsi měl v plánu) a my bychom to publikovali na www.rcnoviny.cz? Mělo by to určitě mnohem větší čtenost než tady na fóru a spusty lidí by to ocenilo. Písni kdyžtak na info zavináč rcnoviny.cz
m@rio
Administrátor
 
Příspěvky: 50
Registrován: stř 28. led 2009 17:05:45

Re: BATERIE LITHIUM-POLYMER !!POZOR!!

Příspěvekod rodl » sob 12. bře 2011 12:11:18

Shrnutí o Li-Pol baterkách je velice dobré, dovoluji si však s některými částmi nesouhlasit. Je to však jen můj názor a doufám, že se nedočkám rozhořčených reakcí. Podotýkám, že nelétám akrobacii, jen tak pro radost kolečka, osmy apod. Z toho může plynout i rozdíl názoru. Já osobně mám dobré zkušenosti s baterkami vyšší kapacity. Rozdíl ve váze tříčlánkové Li-Pol 1600mAh a 2100mAh je cca 30g. Získávám téměř třetinu výkonu navíc. Při hmotnosti běžného vrtulníku 450 okolo 700g, je rozdíl ve vzletové hmotnosti necelých 5%. Pokud mám vrtulník osazen dobrým motorem a ESC, těch 5% nepoznám, mám však k dispozici vyšší výkon.

Uznávám, výkon není vše. Co je mi platná baterie s ohromujícím výkonem, když mi nabíječka ukáže, že mi v ní po přistání zbývá ještě 30% kapacity? V tomto hraje svoji roli další parametr baterky a tím je maximální vybíjecí proud. Je vhodné kupovat baterky s vyšším vybíjecím proudem, než výpočtem zjistíte z ESC a motoru. Jednak se výrobci snaží uvádět o trochu příznivější hodnoty, než pak odpovídá skutečnosti a pak také hodnoty ESC většinou neznamenají špičkové hodnoty proudu. Při létání ale ke špičkovým odběrům dochází. Není-li baterka dostatečně dimenzována, značně se zahřívá a zvyšuje se její vnitřní odpor. Čím vyšší odpor, tím menší proud je baterka schopna při konstantním napětí dávat motoru, nebo také při určitém proudu na ní poklesne o to více napětí. Tento parametr je dán hodnotou 10C, 20C, ... Zjednodušeně řečeno, létáte-li s baterkou 1000mAh 20C a Váš vrtulník odebírá proud někde nad polovinou jmenovitého proudu takovéto baterky, tedy mezi 10 a 20A, dochází k postupnému vnitřnímu zahřívání baterky, zvyšování poklesu napětí při odebíraném proudu a i když by baterka byla ještě schopna dodávat delší dobu proud, dostává se pod ony 3V, či na kolik máte nastavenou na ESC ochranu baterky a vrtulník jde dolu. Pokud koupíte baterku s menším vnitřním odporem, tedy vyšším proudem, třeba 30C, 35C, 45C, dojde při jejím zatížení k mnohem menšímu poklesu napětí, baterka se méně hřeje, dodává při napětí nad 3V proud mnohem déle. Vyplatí se tedy nešetřit i na tomto parametru.

Dalším, pro mne důležitým parametrem je i velikost nabíjecího proudu. Opět se udává v násobcích C. Dříve nebylo možné nalézt baterku s vyšším nabíjecím proudem, než 1C. Dnes nejsou výjimkou baterky s nabíjecím proudem 5 i 6C. Proč je to tak důležité? Když vyrazíte s vrtulníkem ven a chcete létat, musíte též nabíjet. Pokud nabíjíte baterky proudem 1C, trvá to zhruba hodinu. Létáte na ně pak zhruba 10 minut. Zbytek času koukáte okolo. Nebo si musíte koupit pět baterek a pět nabíječek. Pak máte šanci si zalétat. Pokud ale nabíjíte proudem okolo 5C, stačí Vám baterky jen dvě a nabíječka jedna. Nabíjíte jen o málo delší dobu, než létáte. Ano, nabíječky nabíjejí systémem konstantní proud do dosažení 4.2V na článek a pak konstantním napětím. To nabíjení při vyšších proudech nepříjemně prodlužuje čekání. Má to však řešení. Já osobně končím nabíjení při proudu odpovídajícímu 1C až 2C. Podle netrpělivosti. Podle toho, zda se dívám, jak létá druhý, nebo chci jít létat já. Tím se zásadním způsobem zkracuje doba nabíjení, z kapacity už je v baterce stejně většina a dobu letu to zásadně nezkrátí. Navíc Vám baterka vydrží déle. Její životnost se zkracuje právě v těch chvílích, kdy ji nabíječka drží na oněch 4.2V.

To bylo jen pár mých poznámek. Nechci a nebudu s nikým polemizovat. Každ může mít jiné zkušenosti a nemá cenu se snažit generalizovat, či rozvíjet polemiky s názorem druhých. Howhg!
rodl
 
Příspěvky: 212
Registrován: čtv 26. bře 2009 7:38:14

Re: BATERIE LITHIUM-POLYMER !!POZOR!!

Příspěvekod nightrider » ned 13. bře 2011 12:34:13

Ahoj, dekuji za shrnuti. V prvni casti pises o kapacite baterky. Tam se bavis o vrtulniku osazenym DOBRYM motorem a ESC. Ja beru jako dobry motor "brushless" (stridavy - bezkartacovy). Jenze vetsina z nas ho nema a davaji "silnejsi" a vetsi baterky, litaji dele a vice tyto moturky zatezuji. 5 minut letu s 30ti gramy navic je na "standartni" moturek hodne a pak se piloti divi...

Cast kde vysvetlujes vybijeci proud se mi velice libila. Krasne vysvetleno.

U treti casti se zastavim. Ta velikost nabijeciho proudu je relativni. Pisou sice 5 i 6C, ale bere se v potaz stari baterie. Velke proudy baterku nici rychleji, bere se v potaz i nabijecka, kterou mate. Ja mam typ (B6), ktera si "hlida" a upravuje napeti a proud nabijeni podle baterky a v pripade anomalie, by mela nabicka vypnout. Ale co kdyz je jeden clanek vadny, poskozeny, co kdyz vznikne chybka v nabijecce, ktera muze znamena explozi-pozar? Proto osobne prez 1C radeji nejdu, batererie je studena pri nabijeni a jsem v klidu. 1C je skoro 4x vice nez nabiji standartni nabijecka pribalena k helikoptere, teda pokud je soucati baleni.
Nabijecka napeti nedrzi. Pokud dosahne maxima tak se jednoduse "vypne" nabijeni. Souhlasim, ze plne nabita baterka 4.2V na clanek, ztraci svoji zivotnost. Probiha v ni totiz chemicka reakce, ktera je bourlivejsi, nez pri vybite baterce a proto by se mela nabita baterka co nejdrive vybit a nasledne nabit jen na 60% skladovaci kapacity, pokud uz dale nebudete baterku pouzivat.

Chtel bych jeste jednou podekovat za doplneni tematu, ale jeste bych ho neshrnoval, protoze vyvoj jde stale dopredu a proto necham jeste diskuzi otevrenou...
nightrider
 
Příspěvky: 80
Registrován: úte 18. led 2011 4:04:13

Re: BATERIE LITHIUM-POLYMER !!POZOR!!

Příspěvekod rodl » ned 13. bře 2011 21:14:48

Nabíjení Li-Polek je vždy velké téma. Já kupuji už jen Ray Gold, nebo Hyperiony G3. Teď už mohu říci, že rok a oněch 200 nebytí přestály i při nabíjení proudem 5C přestály lépe, než udává výrobce. Máte pravdu, že možná předpokládám vyšší standard, než je u některých nadšenců do létání běžné. Ano, předpokládám brushless motor a slušnou nabíječku, která si poradí s nestandardně vybitou baterkou. Já pojžívám na malé baterky CellPro a na velké do T-Rexe 600 600W od Pelikana. Obě řídí procesor a chrání baterku před nežádoucími vlivy. Zatím mi shořela jen jedna baterka a to ne při nabíjení, podařilo se mi porušit izolaci servisního konektoru u docela malé baterky 1100 mAh, 3S. Od té doby si vždy vzpomenu na popálené prsty, jak jsem ji házel z okna a mám k nim úctu. Abych tedy uvedl vše na správnou míru doplňuji, že máte-li stejnosměrný motor, nepokoušejte se prodlužovat dobu letu zvyšováním kapacity baterie. Nemáte-li dobrou nabíječku, nepokoušejte se laborovat s nabíjecími proudy. Je-li baterka po letu teplá (40 stupňů), vězte, že buď díky svému stáří, poškození, či špatnou volbou při nákupu, má větší vnitřní odpor, než potřebuje Váš vrtulník a nejbezpečnější je ji dále nepoužívat. A pozor! Je- li obal baterky nafouknutý, okamžitě ji vyřaďte a nechte odborně zlikvidovat! Neskladujte ji radši doma a to ani v bezpečnostním obalu. Hrozí požár! Splodiny jsou jedovaté! Vše v mém předchozím příspěvku platí jen pro "zdravé" nepoškozené baterky. Nikdy nenabíjejte a nevybíjejte baterky vyšším proudem, než určuje výrobce!
rodl
 
Příspěvky: 212
Registrován: čtv 26. bře 2009 7:38:14

Re: BATERIE LITHIUM-POLYMER !!POZOR!!

Příspěvekod Frco » sob 26. bře 2011 12:42:30

Dobry clanok, dakujem za info.
Frco
 
Příspěvky: 4
Registrován: úte 22. bře 2011 10:26:52

BATERIE LITHIUM-POLYMER !!POZOR!!

Příspěvekod edimer » pát 17. dub 2015 7:41:21

Ahoj, také jsem tohle řešil, ale nakonec asi pořídím něco jiného.Zaujalo hodně toto:

https://youtu.be/Xpdqe3BcPRA

:D
edimer
 
Příspěvky: 3
Registrován: pát 17. dub 2015 7:39:58


Zpět na RC vrtulníky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

cron